tirsdag den 8. marts 2011

Uge 35 jordmoder check

Det er måske på tide at få skrevet en smule om graviditetsforløbet, her 4 dage før jeg går på barsel ;-)


I går d. 7. marts var jeg til uge 35 check ved det nye jordmoder center i Skejby. Vi har fået at vide, at normalt får man tildelt en jordmor, som følger en gennem hele graviditeten. Det var ikke tilfældet under første graviditet, da jordmødre m.v. var ramt af strejke - og dermed mødte vi sjældent den samme jordmor, hvis der i det hele taget var et jordmor besøg.


Til første jordmor-konsultation i denne omgang mødte vi vores "tildelte" jordmor. Hun var dog mest med på sidelinjen, da hun havde en praktikant den dag, som fik lov at køre samtalen. Den tildelte jordmor (tror hun hedder Maria?) var dog en af dem vi havde mødt under sidste graviditet, så der var lidt genkendelighed. Desværre huskede vi hende som værende en lidt skrap dame, der ikke var meget smil og imødekommenhed ved, men om det var praktikanten, forårsvejret eller udsigten til at hun skulle på ferie der gjorde det, så virkede hun helt ok ved dette møde.


Det er så eneste gang vi har mødt hende, på trods af at vi til hvert møde får at vide, at hun vil være der til næste konsultation ;-) Ellers har det været en ny jordmor hver gang... Men hvis man skal se positivt på det, så betyder der vel at der er stor sandsynlighed for at møde en jordmor til fødslen, som man har set mindst en gang før???


Det var dog en særdeles sød jordmor der mødte mig i går. Vi fik snakket lidt om mine "tyngde" problemer - jeg har efterhånden en hel del bækkensmerter, som også har betydet at jeg er gået lidt ned i tid her de sidste 3 uger inden barsel. Hun mente dog også, at jeg formodentligt vil få det noget bedre, når jeg helt går fra, så der er mulighed for at slappe af i løbet af dagen.


Vi snakkede også om, at jeg for min egen skyld skulle indstille mig på at gå over tid, da man hurtigt kunne få forventninger om at føde tidligt, når man havde gjort det første gang, og dermed kunne ventetiden føles ekstra lang, hvis man så går over. Så hun foreslog at jeg skulle sørge for at få nogle aftaler i dagene efter terminen, såsom at gå ud og spise eller en biograftur med veninderne - så man havde noget at glæde sig til istedet for bare at gå og vente.


Vi kom igennem de normale check, blodtryk så fint ud, hun vurderer størrelsen på "spunken" til at være ca 35 cm og veje ca 2600g, hvilket er lige på den kurve, som den lille har fulgt de sidste mange uger. Det er dog også lige lidt over gennemsnittet, men stadig helt inden for normal kurven. Jordmoderen sagde, at det var meget normalt at barn nr 2 var en anelse større end nr. 1 - men at hun absolut ikke mente, at jeg ville få en "kæmpe-baby"!

Hun mente dog også, at spunken stadig lå med hovedet opad - hvilket efterhånden ikke er så godt. Så for en sikkerheds skyld bookede hun en ekstra skanning til mig om en uge, hvor det skal

be-eller afkræftes. Hvis hun ikke har vendt sig inden den skanning vil de forsøge at vende hende... Hvilket vist ikke er helt sjovt. Så jeg håber meget at hun pænt ligger hovedet nedad inden næste onsdag! Til gengæld bliver det sjovt at se skanningsbilleder så sent i forløbet - det glæder vi os meget til :-)


Men alt i alt ser det ud til, at graviditeten forløber fint og lige som den skal - og det bliver SKØNT at gå på barsel lige om lidt! Forhåbentligt får det dejlige forårsvejr rigtigt fat i samme omgang :-)

... og så skal alle redebygger projekterne også gerne snart afsluttes, selvom jeg har lidt ondt af den stakkels far, der får inddraget alt sin fritid til at flytte rundt på skabe, sætte hylder op og ned og lege elektriker - på den anden side burde han jo vide hvad han er gået ind til, når det nu er anden gang ;-)

My er også ved rigtigt at finde ud af, at der er noget nyt på vej! Vi snakker meget om lillesøster, der ligger inde i maven og vokser, og at hun snart kommer ud og My dermed får den fine titel af storesøster. Det betyder nu, at My gladeligt fortæller alle og enhver, at hun har en storesøster inde i sin mave, der sparker... og at hun snart kommer ud og leger :-)



Ingen kommentarer:

Send en kommentar